De Tulip Experience Amsterdam, 'we heten dan wel Amsterdam, maar zitten gewoon in Noordwijkerhout, het mooiste dorp van Nederland', is gekozen tot de beste toeristische parel ter wereld. Voor Sylvia Pennings, general manager van het familiebedrijf, is het een enorme eer. 'Deze prijs is een ode voor de hele Bollenstreek.'Het Noordwijkerhoutse tulpenmuseum kreeg de prijs uitgereikt in Sevilla, tijdens de Tourism Innovation Summit. In verschillende categorieën streden grote attracties tegen elkaar. Een ervan was de 'verborgen parels', de 'hidden gems' genoemd. Hier was de Tulip Experience voor genomineerd. 'We hadden deze prijs al in Nederland gewonnen, waardoor we automatisch kanshebber waren voor de prijs tijdens dit evenement', legt Pennings in West Komt Thuis uit.
De hele familie ging dan ook naar Sevilla, voor de prestigieuze uitreiking. 'We dachten nooit dat we zouden winnen', vertelt Pennings lachend, 'maar we zouden het onszelf nooit vergeven als we wel zouden winnen en er niet bij zouden zijn. Dus vandaar dat ik toch met mijn ouders en mijn zusje, die de social media voor ons bijhoudt, naar Spanje ben gegaan.'In de categorie 'best gems' nam het tulpenmuseum het op tegen onder meer toeristische attracties uit Venetie (Palazzo Pisani), Parijs (Rodin Museum), New York (The Climb) en Dubai (The View at the Palm). 'Gezien dit rijtje hadden we natuurlijk nooit gedacht dat we zouden winnen', reageert Pennings.
Toch viel de keuze op het Noordwijkerhoutse museum. 'Er is gekeken naar hoe uniek en relatief onbekend een attractie is', legt Pennings de criteria van de prijs uit. 'Daarnaast gaat het erom dat je je bezoekers een echte belevenis bezorgt.'En dat zit in het Tulpenmuseum wel goed. 'Wij vertellen het verhaal van de tulpen en de kweker in de Bollenstreek. We telen een miljoen tulpen op een heel klein oppervlakte. We zijn hierbij acht weken per jaar open, dan kunnen mensen bij ons terecht om alles te leren. Maar ze mogen ook met de tulpen op de foto.'
Daar komen de meeste bezoekers dan ook voor, vertelt Pennings. 'Dan gaan ze echt helemaal los', lacht ze. 'Iemand kwam dit jaar met zes verschillende outfits naar het museum om daarmee allemaal foto's te kunnen maken. Aan het einde mag iedereen ook nog een bosje plukken, om zo een blijvende herinnering mee te kunne nemen. Dat maakt ons, in ieder geval volgens de jury, uniek.'